Category Archives: oll skoll

Oh My English!

Standard

Today, I m trying my very best to write in English ūüôā

Basically, I can write but my confidence level is not very high because I am just afraid of making mistakes especially in grammar. That is my biggest weakness and I admit it ūüėÄ

During my primary school, I used to be a top student especially in academic. Nothing to be proud of because the school is very small. We only have one class for every standard so that make six classes in the school. In every class there were only about 30 to 40 students.

Since i m so smart ūüėÄ, I’ve been offered to a boarding school which I never heard before (I am quite a frog under the coconut shell). I thought of not going as it is a all girls’ school (hehe) but well, i still have to.¬†I got cultural shock once arrived there and to make it a little bit dramatic, on the 1st night I have to sleep at sick bay because of high fever. The sick bay is nearby the old Gurkha soldiers’ grave and it was very¬†quiet at night.¬†¬†(scary dowhh.. can’t sleep the whole night!).¬†

There are 4 classes for form 1 to 3. During English classes, we have to change class because they divide it into different set according to your English level. I was in set five out of five. (Not so smart anymore, eh.. hehe). 

Did I mentioned my father was an English teacher? (He already retired). He always keep on asking us (my brother and I) to speak in English at home but I think we are too ‘pemalu’ and feel weird to do so. After SPM he encouraged me to further study in TESL. I was disagreed as in my head I always thought that after graduated I only have one choice which is to be a teacher.¬†(I am worst in public speaking and I don’t think I will be a good teacher).

Well, I just follow my heart at that time. Exploring other things and end up I am not be what I think I would be.

I believe everything happened for a reason. So, I never regret with my life.

Thank you very much, ya Allah.. for all your mercy and I am so grateful with what I have. Alhamdulillah…..

* I am watching Oh My English @ ch TVIQ – 610*

Moral of my story : Don’t be so ‘pemalu tak bertempat’ and parents know the best!¬†

Advertisements

Cinta itu sampai di situ…

Standard

Kali terakhir saya suka matematik adalah ketika saya di penghujung usia kanak2… darjah 6. Saya sukakan semua matapelajaran memandangkan subjeknya pun bukannya banyak.. ye tak.. Yang masuk UPSR ada 3 subjek jer pun.. BM, BI & Matematik. Yang jadi 4 sebab BM tu ada 2 kertas.. Objektif & Karangan. Kalau tak, yang paling bijak pun akan dapat 3A dalam UPSR pada ¬†zaman¬†tu.. Hmm..¬†Sikit jer kan… ūüėÄ

Masa darjah 6, yang ajar matematik¬†adalah Guru Besar sendiri. Cikgu Zainal.¬†Saya akan jadik sedikit emosi bila setiap kali teringat¬†pada beliau¬† kerana beliau banyak membuatkan saya menjadi seorang pemikir yang cuba berfikir luar daripada kotak. Dan Matematik menjadi subjek yang wajib disukai kerana setiap hari sekolah, beliau tidak pernah lupa ‘hadiah’kan kerja sekolah yang perlu disiapkan di rumah. Bukan sikit yer kawan2.. sangat banya kalau nak dibuat oleh pelajar darjah enam yang banyak aktiviti seperti di bawah…

7 pagi – 1 t/hari = sekolah kebangsaan. 1 t/hari – 2 ptg =¬†Siap2 nak gi sekolah¬†agama.¬†2 ptg – 5/6 ptg = sekolah agama / kelas tambahan. 7ptg¬† sampai rumah. Mandi + solat + makan + tgk tv (sempat lagi??) + kerja sekolah lagi… .¬† Total = PENAT GILERR… masa dulu mak tak bagi tgk tv tapi curik2 tengok jugak.. konon2 perlahankan sore tv supaya mak tak dengar.. hairan jugak kenapa begitu degil yer sedangkan tak ada citer best pun.. ūüėÄ

Berbalik kepada kerja sekolah Matematik yang perlu dibuat di rumah tadi…

Kena salin dari buku teks atau dari papan hitam. Bayangkan laa nak salin soalan tu jer pun dah makan masa. Menyalin lagi lama dari menjawab. Tak macam budak2 zaman sekarang, jawab jer soalan terus dari buku kerja. Dah diskaun masa untuk salin soalan.

Pagi esoknya, sessi memberi & mengira¬† jawapan betul & salah. Semua kena berdiri atas kerusi. Lepas tu GB akan tanya berapa salah.¬†Salah 1, 1 rotan di tapak tangan yer adik2… Bayangkan kalau sehari 50 soalan sekurang-kurangnya. Bagi saya yang agak cerdik ini pun tak tahan nak menadah 1 sebatan – rotan beliau sgt halus¬†ini kan kawan2 yang tak berapa nak cerdik tu.. Kesian mereka sampai terpaksa menari hip hop¬†atas kerusi. Tapi budak2 zaman sekarang, jgn disentuh yer kulit mereka yang halus mulus itu, ada pulak¬†cikgu yang dapat surat saman nanti.

Walaupun masih terasa biratnya rotan di tapak tangan, tapi saya memang tak bodoh dalam Matematik pada masa itu. Saya dapat A dalam Matematik masa UPSR dan tak pernah dah dapat A lagi selepas2 itu. Baik di peperiksaan pertengahan atau akhir tahun masa sekolah menengah, mahupun PMR mahupun SPM mahupun tahun2 di UiTM… Sungguh sedih!

Jadi, cinta saya pada Matematik berakhir sehingga tamat darjah 6 saja. Selepas itu, saya terpaksa berpura-pura untuk menyintainya hanya kerana nak lulus peksa. Maafkan saya Matematik.. sesungguhnya cinta tak boleh dipaksa… hehe..

Al – Fatihah untuk Cikgu Zainal…